Kočičí alopecie – FSA

O kočkách je všeobecně známo, že jsou velice čistotné. Proto je normální, že každá zdravá kočka se snaží udržovat svou srst čistou tím, že jí olizuje, ale pokud si kočka začne olizovat srst příliš intenzivně na jednom místě a dělá to takto dlouhodobě, tak je potřeba zpozornět. Pokud se kočky olizují tak přehnaně, že jim začne vypadávat srst a tvoří se jim lysiny, označuje se to jako kočičí samovolně vyvolaná alopecie, zkráceně FSA. Obvykle si toho všimneme až pozdě, protože většina koček to dělá nepozorovaně. Vysvětlíme si důvody tohoto nadměrného olizování srsti a co můžete udělat, abyste své kočce pomohli.

Příčiny kočičí alopecie

FSA a vyskytuje se u koček všech plemen a pohlaví (většinou starších než rok). Existují proto fyzické i psychické důvody. Mezi fyzické příčiny patří:

• paraziti ( roztoči a blechy)
  • alergie (pyly , domácí prach, krmivo pro zvířata)
  • hypertyreóza (hyperfunkce štítné žlázy)

Stejně tak psychické problémy mohou způsobit nadměrné olizování srsti. Stres ze stěhování, nového člena rodiny nebo jiné velké změny v životě kočky může způsobit, že se stanou tak vystresovanými, že o sebe začnou nadměrně pečovat, protože tato péče kočky není jenom o čištění srsti, ale zároveň je i uklidňuje. V takovém případě se mluví o psychogenní únikové alopecii.

Může se také stát, že si kočka nejprve čistí srst, protože to má fyzickou příčinu (např. paraziti). Tato FSA (kočičí samovolně vyvolaná alopecie) se však může vyvinout v psychogenní alopecii s olizováním – kočka si olizuje srst a péče o srst se pro kočku stává nutkavým zvykem pro to, aby získala psychickou pohodu.

Obzvláště, když se hladina stresu u kočky zvýší, může pak vykazovat toto nutkavé chování.

Cat-323262 340

Kdy je to patologické?

Kočky se přirozeně velmi často a intenzivně čistí. Obvykle se tomu věnují před spánkem a po jídle. Což je naprosto v pořádku.

O FSA neboli psychogenní alopecii mluvíme, když vznikají lysá místa, která (podle toho, jak intenzivně kočka olizuje a vytrhává srst) mají polámanou srst a v některých případech může dojít i k úplné ztrátě chlupů na postižených místech.

Postiženo může být celé kočičí tělo: některé kočky si olizují srst na břiše , jiné si nadměrně upravují packy. Často jsou také postiženy  záda a vnitřní a vnější strana zadních končetin.

Pod mikroskopem můžete také vidět, zda si kočka olízla srst nebo zda srst nevypadla z jiných důvodů:

• Při hormonálních poruchách chlupy vypadají normálně a jsou v klidové fázi růstu.
  • U FSA jsou konce vlasů zlomené nebo roztřepené olizováním a mnoho vlasových kořínků je ve fázi aktivního růstu.

Co dělat s FSA a olizující alopecií u koček?

Ať už si vaše kočka olizuje srst z fyzických důvodů nebo to dělá kvůli psychickému problému (psychogenní lízání alopecie), musíte jí pomoci.

Veterinární lékař může nejprve určit fyzické příčiny FSA u vaší kočky .

• Jsou-li na vině paraziti, proti napadení lze bojovat vhodnými antiparazitiky.
  • Alergii na pyl nebo domácí prach lze zjistit kožním nebo krevním testem. Veterinář může použít kortizon například k léčbě svědění.
  • Potravinovou alergii u své kočky poznáte pomocí eliminační diety, kterou musíte nejprve probrat s veterinářem. V budoucnu byste se měli vyhýbat potravinám způsobujícím alergie.
  • Veterinář diagnostikuje hyperaktivní štítnou žlázu.
  • Za problémem může být i poranění nebo zánět kůže, případně jiné onemocnění kůže jako plíseň
  • Pokud kočce podáváte nějaké léky, může se jednat i o vedlejší účinky léku

Léčením fyzické příčiny FSA by si kočka měla také přestat olizovat srst. Pokud se však kočka z psychických důvodů nadměrně upravuje, musíte pro kočku najít spouštěč stresu a pomoci jí.

• Pokud je vaše kočka ve stresu z nedostatku pohybu, měli byste s ní trávit hodně času, být trpěliví a rozptylovat ji například vzrušujícími hračkami.
  • Pokud je vaše kočka ve stresu kvůli novému členovi rodiny (kočka, miminko, nový partner), měli byste ji na novou situaci pomalu zvykat, aby se stresu postupně mohla zbavit. Např. umožnit kočce, aby mohla trávit čas někde v klidu.
  • Nevíte, proč je vaše kočka ve stresu? Pak si promluvte s veterinářem. Pomůže vám identifikovat příčinu olizující srsti vaší kočky.

Kromě těchto opatření můžete použít i uklidňující prostředky pro kočky . Mohou pomoci uvolnit kočičí stres.

Kočka si olizuje srst: domácí léky na FSA

Důležité: Pokud si vaše kočka olizuje srst, rozhodně byste měli navštívit veterináře.

Můžete však také použít některé domácí prostředky, které kočce pomohou, pokud si olizuje srst. Protože FSA u koček je často doprovázeno svěděním: kůže je podrážděná intenzivním olizováním. Proti tomu můžete čelit následujícím způsobem:

• kokosový olej
  • přírodní spreje proti parazitům
  • lehká dieta (při alergii na krmivo)
  • výživové doplňky
  • krém

Kokosový olej  je ideální pro pomoc kočkám s FSA. Je důležité dbát na to, aby byl vyroben ze 100% čistého organického kokosového oleje a nejlépe byl lisován za studena, protože pak v něm zůstávají cenné složky jako kyselina laurová: Kokosový olej pečuje nejen o místa v srsti, která si kočka olízla, ale je účinný i proti parazitům, jako jsou klíšťata.

Pokud si kočka olizuje srst, protože ji trápí paraziti jako blechy nebo roztoči je důležité s tímto problémem bojovat včas přípravky dostupnými v obchodech s chovatelskými potřebami.

Pokud má vaše kočka potravinovou alergii, která způsobuje FSA, měla by přejít na hypoalergenní krmivo (nebo se vyhnout přísadě způsobující alergii). Hypoalergenní krmivo pro kočky vám s tím pomůže.

Kočka si olizuje srst: identifikujte správně příčinu

Je důležité, abyste rozpoznali, proč vaše kočka vykazuje tuto poruchu chování. Protože jedině tak jí můžete účinně pomoci. Promluvte si se svým veterinářem, pokud zjistíte, že si vaše kočka příliš intenzivně olizuje srst a pečuje o ni. Pomůže vám rychle najít bezpečné řešení.