Resorpční zubní léze u koček (FORL)

Resorpční zubní léze nebo-li FORL zní docela složitě. Vysvětleme si tedy na úvod, co to vlastně je.

FORL je zkratka pro „kočičí odontoklastickou resorpční lézi“ a jedná se o mimořádně bolestivé stomatologické onemocnění, při kterém vlastní buňky těla napadají strukturu zubu. Léze se začátku tvoří u krčku zubu a postupně vede ke jeho ztrátě. Bohužel je to velmi časté onemocnění: trpí ním až každá třetí kočka a téměř každá druhá kočka starší pěti let.

Příčiny FORL u koček

Příčina FORL není známa. V současné době neexistuje žádný věděcký důkaz o příčinách vzniku tohoto onemocnění. Teorie sahají od chronického zánětu po narušení rovnováhy mezi fosforem a vápníkem. Periodontitida (zánětlivé onemocnění) je považována za rizikový faktor, který může podpořit rozvoj FORL.

Jak FORL u koček vzniká?

I když příčina FORL nebyla objasněna, existuje povědomí, pokud jde o její vznik: příčinou jsou takzvané odontoclasty, které jsou zodpovědné za výměnu mléčných zubů za trvalé. Ve FORLu však tyto vlastní buňky útočí na zdravou zubní tkáň a rozkládají ji kousek po kousku, obvykle počínaje kořenem zubu. FORL je tedy autoimunitní onemocnění.

Známky FORL u koček

Kočky jsou bohužel velkými odborníky v tom, jak skrývat nemoc či bolest po dlouhou dobu. Tato vlastnost se kočkovitým šelmám hodí v přírodě, aby na sebe neupozornily predátory, pro majitele koček je to však značná nevýhoda. Je proto důležité je pečlivě sledovat. To platí zejména pro změny chování v příjmu potravy, jako například:

• kočka nemá chuť k jídlu jako obvykle nebo vypadá, že hlad má, ale k misce se blíží váhavě
  • šikmé držení těla nebo žvýkání na jedné straně
  • vyplivnutí žrádla v důsledku bolesti zubu
  • silné slinění
  • skřípání zubů
  • náhlá agrese

Tyto projevy bolesti se obvykle projeví až tehdy, když poškození zubu již pokročilo velmi daleko. Proto je pro každou kočku nezbytná pravidelná zubní prohlídka, nejméně jednou ročně. Kočky s bolestmi zubů jí, ale pochopitelně nemají moc v oblibě. Každopádně lze říct, že změny v stravovacích návycích často svědčí o bolesti zubů, takže pokud něco podobného u své kočky zpozorujete, je na místě navštívit veterináře.

Jak lze FORL diagnostikovat? Jaké změny zubu a jeho okolí můžete vidět:

• zánět dásní nebo poškození korunky zubu
  • chybějící nebo zlomené zuby

Protože destrukce zubu začíná v kořenové oblasti, může být jasná diagnóza zaručena pouze rentgenem zubů. K tomu musí být kočka pod anestezií. Při této příležitosti jsou zuby důkladně očištěny, protože typické léze jsou často skryty pod zubním kamenem.

Ošetření FORL

FORL bohužel není vyléčitelný. Aby toho nebylo málo, je obvykle postižen více než jeden zub. Každý zub postižený FORL musí být odstraněn.

Toto opatření se zdá být pro mnohé majitele koček velmi radikální, ale to kočku tím ušetříte od silných bolestí. Vzhledem k tomu, že kočky obecně žrádlo moc nežvýkají a mají tendenci polykat svou kořist bez kousání, dokáže se kočka s tímto hendikepem dobře vypořádat.

Jak lze zabránit FORL?

Prevence FORL je obtížná. Neuškodí, ale pravidelná kontrola zubů u veterináře, hlavně u koček starších 5 let. To zahrnuje nejen hodnocení zubů, ale také vhodnou rentgenovou diagnostiku, pokud existuje podezření na FORL. Také každodenní čištění zubů by mělo být součástí péče o kočku.

Podrobnější informace naleznete zde: https://www.vet-stom.cz/cz/clanky/resorpcni-zubni-leze.html