Kočičí kousnutí se nevyplatí podceňovat

Kočičí kousnutí může na první pohled vypadat neškodně, 2 malé tečky, které téměř nekrvácí. Bohužel problém je právě v tom, že kočičí zuby jsou velice ostré a tenoučké a dokážou udělat hlubokou ránu, která se okamžitě zatáhne. Právě z tohoto důvodu však není možné ránu dostatečně dezinfikovat a uvnitř tak mohou začít pracovat bakterie, které má kočka ve tlamě. Infekce, která následně vzniká vlivem těchto bakterii se šíří velice rychle a může zasáhnout celé tělo, proto je nesmírně důležité po kousnutí kočkou okamžitě vyhledat lékaře a nechat si nasadit antibiotika, která mohou s bakteriální infekcí ihned začít bojovat. V opačném případě hrozí otrava krve nebo meningitida. Odložení návštěvy se opravdu nevyplácí, protože může být již druhý den pozdě. Infekce může za 24 hodin pokročit natolik, že že je nutné nasadit až několik druhů ATB, případně odstranit zanícenou tkáň a dokonce je občas nutný i pobyt v nemocnici na několik dní.

Jak vysoké je riziko infekce?

Až 50 % kousnutí kočkou končí infekcí rány, což z nich činí jeden z nejnebezpečnějších poranění kousnutím. Riziko infekce závisí na hloubce rány, postižené oblasti těla a na tom, jak zdravá je kočka, která způsobila poranění. Většina kousnutí v oblasti ruky, která se v nevhodném okamžiku přiblížila kočce příliš blízko (např. při hře nebo když je kočka ve stresu). Tam se mohou ostré zuby rychle zasáhnout šlachy nebo kost, protože jsou přímo pod kůží. Šlachy jsou špatně zásobovány krví, takže bakterie se mohou množit ještě předtím, než zasáhne imunitní systém těla. Po šlachách mohou patogeny snadno migrovat do jiných částí těla a pokud se dostanou do krevního řečiště, v nejhorším případě povedou k otravě krví.

Opatření první pomoci po kousnutí nebo škrábání kočkou:

• Okamžitě důkladně očistěte a dezinfikujte ránu.
  • Použijte sterilní obvazy na rány a ruku zafixujte, v případě hlubších ran ihned vyhledejte lékaře.
  • Zkontrolujte platnost vakcinace (pokud se jedná o vaši kočku).
  • Zkontrolujte vlastní ochranu vakcínou a v případě potřeby ji aktualizujte.

Nemoci, které se šíří kousnutím

Vzteklina je virus, který je vždy fatální. Pokud vás kouslo neznámé zvíře, zejména v zahraničí, je naléhavě nutné získat informace od lékaře ohledně vakcíny.

Tetanus je infekce způsobená bakteriemi. Spóry bakterie vylučují jed, který napadá nervový systém a způsobuje těžké křeče a ochrnutí. Vaše vlastní očkování proti tetanu je proto nesmírně důležité a mělo by se pravidelně obnovovat. Pokud v době kousnutí neexistuje ochrana vakcínou, obvykle se přeočkování provádí okamžitě.

Ale i když kočka netrpí vážným onemocněním, drobné hygienické nedostatky v kousnutí kočky již mohou znamenat významný rozdíl. Pokud má kočka například silný zubní povlak nebo zánět v ústech, ve slinách je výrazně více bakterií, které se přenášejí snadněji.

Po kousnutí kočkou může dojít až k otravě krve (sepse), meningitidě (meningitida) nebo zánětu sliznice srdce (endokortitida) a může být nutná dokonce amputace postižených končetin. Kousnutí kočkou musí být vždy považováno za případ pro lékařskou pohotovost!

Shrnutí

V každém případě musí být rána důkladně očištěna a vydezinfikována. Při hlubokém kousnutí je vždy nutné vyhledat lékaře. Zánět totiž může nastat během několika hodin a pokud nebude včas léčen, jsou pravděpodobné vážné komplikace. Infikovaná tkáň musí být vyříznuta – v závislosti na závažnosti infekce při lokální anestézii nebo celkové anestézii. Ve zvláště závažných případech může hrozit i amputace.

24 hodin po kousnutí by mělo být místo znovu sledováno se zvláštní pozorností. Pokud se bolest znovu objeví (bezprostředně po kousnutí může rychle odeznít), rána je oteklá nebo je silně rozpoznatelná modřina měli byste lékaře vyhledat bez dalšího váhání. To platí zejména tehdy, když se červená skvrny na kůži – jasný znak otravy krví.

Ani škrábance od koček by neměly být podceňovány

V případě zranění poškrábáním závisí na tom, zda jsou povrchní nebo hluboká. Hluboké škrábance pak mohou být stejně nebezpečné jako kousnutí a mělo by se s nimi také zacházet. Ačkoli se zde zpravidla nedostanou do rány žádné sliny – zejména venkovní zvířata nesou na svých drápech spoustu nečistot a bakterií. Proto je riziko nákazy tetanem vysoké – patogen je také v zemi a může se do těla dostat i z povrchových ran. Navíc se i kočičí škrábance mohou silně zanítit.

Infekce způsobená bakteriemi z kousnutí nebo škrábanci může v některých případech postihnout především lymfatické uzliny a může být doprovázena příznaky podobnými chřipce. Zpravidla se nemoc vyléčí sama, ale může to vést ke komplikacím. Zvláště ohroženi jsou lidé s imunodeficiencí.

Jak zabránit kousnutí?

Důležitá je vždy klidná a šetrná manipulace s kočkou. I když se obáváte o zdraví domácího mazlíčka, neměli byste se před kočkou být hektický. Pokud má kočka rychle jít k veterináři a nechce se jí do přepravky, dejte na kočku tlustý ručník a jemně vtlačte zvíře do přepravky. Ideální je kočku zvykat na tuto situaci ještě jako kotě, aby nebyla v takových situacích příliš stresovaná. Ke zklidnění mohou dopomoct i veterinární doplňky nebo strava.

Kočky, které se začnou najednou projevovat agresivním chováním by měly být naléhavě lékařsky vyšetřeny. Bolest nebo metabolická onemocnění mohou vést k tomuto chování a musí být vyloučena veterinářem. Pokud problém přetrvává, ačkoli je kočka fyzicky zdravá a dostatečně zaneprázdněná, může vám pomoci zvířecí psycholog.