Máte alergii na kočičí chlupy? A víte, že nic takového neexistuje?

Život s kočkouKdyž si domů přinesete nového kočičího kamaráda, tak určitě doufáte v příjemné a bezproblémové soužití. Bohužel vám však plánovanou idylku může pokazit zjištění, že trpíte vy nebo někdo z vaší rodiny alergii na kočky. Pak budete bohužel postaveni před náročné rozhodování, zda-li se pokusíte s kočkou nadále žít ve společné domácnosti nebo jí najde nový domov. Alergie na kočky, případně jiné zvířecí alergie postihují zhruba 10 % populace. Příznaky mohou být někdy nepříjemné až dramatické.

Je vůbec možné s kočkou dále žít i přesto, že máte alergii? Zde si vyjasníme spouštěče, příznaky a možnosti léčby a dáme vám tipy pro každodenní život.

Jaké jsou příčiny alergie na kočku?

Mnoho lidí se domnívá, že kočičí alergie je vyvolána kočičími chlupy. To však není pravda. Za alergii je zodpovědný alergen „Fel d 1“, což je protein, který je ve velkém množství obsažen v kočičích slinách, navíc je uvolňovaný i přes kočičí kůži. Ačkoli kočičí srst není sama o sobě odpovědné za alergii, tak tím, že kočka o svou srst přirozeně pečuje (čistí jí slinami), dostane se alergen i na její srst a v bytě se tak může šířit i jejím prostřednictvím. Alergici tedy mohou vykazovat alergickou reakci i když s přímo s kočkou do styku vůbec nepřišli.

Příznaky alergie na kočku
Zpravidla vykazují alergici první reakce bezprostředně po kontaktu s kočkou nebo alergenem „Fel d 1“. Typické příznaky alergie na kočku jsou:

• svědění očí
  • svědění kůže
  • kašel
  • rýma
  • dýchací potíže

Ne vždy jsou příznaky stejně dramatické. U majitelů koček se může alergie projevit náhle a postupně se zhoršovat. Kromě toho příznaky závisejí na dávce alergenu, která může být u každé kočky jiná. V některých případech majitelé koček nevykazují žádné příznaky, dokud si nepořídí další kočku.

Identifikujte alergii na kočky testem u alergologa

Pokud si všimnete těchto příznaků alergie na kočku, měli byste určitě navštívit alergologa! Pouze alergologický test může objasnit, zda opravdu reagujete na kočku nebo se jedná o jiný alergen, který vám způsobuje potíže. Test se provádí kontaktem alergenu na kůži. V tomto testu jsou jednotlivé kapky různých alergenů nakapou na vnitřní stranu předloktí pacienta. Lékař poté povrchně propíchne kůži jemnou jehlou. Pokud pacient na kterýkoli z těchto alergenů reaguje, může dojít k zarudnutí, svědění nebo otoku do 5 až 60 minut na příslušných místech. Podle reakce kůže je pak stanovena míra alergie na jednotlivé alergeny.

Hygienické tipy pro alergiky na kočky

Osoby trpící alergiemi musí věnovat větší pozornost hygieně domácnosti než nealergičtí lidé. Díky několika snadným opatřením můžete snížit množství alergenů ve vaší domácnosti. Nejdůležitější hygienické tipy pro alergiky na kočky jsou:

• Udržujte svou ložnici před kočkou uzavřenou.
  • Luxujte speciálním vysavačem pro alergiky (vysavače s HEPA filtrem nebo vodní vysavač).
  • Po každém kontaktu s kočkou si důkladně umyjte ruce.
  • Nepoužívejte typické sběrače prachu, jako jsou dekorativní polštáře a plyšáky.
  • Balte matrace a polštáře do plastové fólie.
  • Vyčesávejte kočce pravidelně srst, případně srst otřete navlhčeným hadříkem.
  • Pelíšek pro kočky dejte na místo, s nímž nebudete tak často v kontaktu.
  • Větrejte několikrát denně.
  • Pořiďte si čističku vzduchu.
  • Podlahy, nábytek a stěny pravidelně čistěte (hlavně místa, které kočka značkuje svými slinami) navlhčeným hadříkem.
  • Zejména v kombinaci s lékařskou nebo homeopatickou léčbou mohou tato opatření zmírnit příznaky alergií na kočky do té míry, že kočka může nadále zůstat v domácnosti.

Hyposenzibilizace při alergii na kočky

Hyposenzitizace, známá také jako imunoterapie, je slibná forma terapie, která může zcela odstranit alergii na kočky, úspěch však není 100 % zaručen. Bohužel je léčba velmi zdlouhavá a mohou při ní nastat vedlejší účinky.

Při hyposenzibilizaci se alergenový extrakt vstřikuje do tukové vrstvy horní části paže ve zvyšujících se dávkách po dobu až pěti let. Dávka se na začátku zvyšuje každý týden, takže imunitní systém si po kontaktu může zvyknout na alergen a reakci na něj. Hyposenzibilizace zmírňuje reakci imunitního systému pacienta, i když je alergie stále přítomna. V ideálním případě se příznaky již neobjeví.

Léčba hyposenzibilizací není bez vedlejších účinků. Mezi ně je možné zahrnout:

• astmatické záchvaty
  • dýchací potíže
  • problémy s polykáním
  • nevolnost a zvracení
  • průjem

Poznámka: Zejména u alergií na zvířata jsou při specifické imunoterapii častěji pozorovány závažné, někdy život ohrožující komplikace v reakci na terapii. Možná budete chtít zvážit, zda skutečně uvažujete o hyposenzibilizaci. Podrobně konzultujte s alergologem.

Které kočky jsou vhodné pro alergiky?

Mnichovská studie se zabývala otázkou, zda a které kočky jsou vhodné pro alergiky. Přehled nejdůležitějších výsledků:

• kocouři mají vyšší obsah alergenů než kočky
  • po kastraci kocoura prudce klesá obsah alergenů
  • po kastraci kočky se obsah alergenu v takové míře nesnižuje

Neexistují žádné kočky bez alergenů

Obsah alergenů není specifický pro žádné plemeno. Dosud známá plemena koček, které se uvádějí jako vhodné pro alergiky jako Devon Rex, Cornish Rex, Sphynx a Sibiřská kočka uvolňují neméně alergeny než jiná plemena. Kočky stejného plemene produkují alergeny s různou intenzitou, ale v evropských krátkosrstých jsou velké rozdíly. Obecně nelze říci, která kočka je vhodná pro alergiky. I bezsrstá plemena, jako je Sphynx, uvolňují alergeny. Zda jste alergičtí na konkrétní kočku, lze určit pouze trávením času s kočkou podle vašeho výběru. Pokud nedochází k alergické reakci, našli jste tu správnou kočku.

Závěr: alergie na kočky – co dělat?

„Alergie na kočky je závažné onemocnění, které se může dále zhoršovat a vyvinout se až v astma a může se stát život ohrožujícím,“ varuje Horst Müsken z Kliniky alergie a astmatu. Proto většina alergologů doporučuje kočce raději najít nový domov a obecně se i dále vyhýbat kontaktu s kočkami úplně.

Zdroj: www.geliebte-katze.de