Bodnutí hmyzem – kdy s kočkou k veterináři?

LovecKaždý, kdo má zahradu či alespoň terasu s kvetoucími kytkami, může začátkem jara a hlavně v létě zaznamenat větší množství hmyzu, které může lákat hlavně mladší kočky ke hře. Některé kočky nechává určitý druh hmyzu úplně chladnými. Ta moje například absolutně ignoruje mouchy, včely a čmeláky, pokud k ní nepřiletí úplně blízko. Naopak miluje pakomáry či koníky, které ráda loví. Některé kočky však láká právě potenciálně nebezpečný hmyz, který může způsobit zdravotní komplikace. Proto je dobré být obezřetný a případným problémům se snažit předejít nebo mít minimáně vaší kočku víc pod dohledem. Bodnutí včelou či osou může být pro kočky stejně nepříjemné jako pro člověka a může u nich vyvolat i podobné příznaky. Nejvíc nepříjemné i nebezpečné je bodnutí hmyzem v ústní dutině a také na v tlapkách nebo v jemné kůži mezi prsty může být bodnutí nesmírně bolestivé, například když kočka šlápne na umírající vosu.

Příznaky

Ihned po bolestném bodnutí kočka obvykle vylekaná a uteče, aby se někam schovala. Následně si může lízat místo vpichu. Později se na místě bodnutí může objevit otok. U alergických koček může být reakce na bodnutí výrazná. Obvykle se u nich otok zvětší nebo se vytvoří puchýř naplněný tekutinou. Pokud se otok rychle zvětšuje (je větší než 4-5 cm) je určitě na místě vyhledat veterináře. Kromě toho může také dojít k dušnosti. Dýchací potíže mohou postihnout i nealergické kočky, pokud k bodnutí hmyzem došlo v krku a otok brání dýchání. Také chronicky nemocné kočky mohou mít větší komplikace po bodnutí (hlavně pokud trpí dýchacími problémy nebo nemocemi srdce).

První pomoc

Každopádně kočku mějte pod dohledem alespoň první půl hodinu bo bodnutí. Místo otoku můžete chladit (například studeným hadříkem nebo chladivými kosmetickými polštářky z lednice). Na místo můžete také přiložit kousek cibule nebo potřít octem (pokud se nejedná o píchnutí ve tlamě). V místě vpichu může zůstat žihadlo, takže to je nutné odstranit pinzetou. Pokud je žihadlo v oblasti hlavy, v tlamě nebo v krku, musíte s kočkou rychle k veterináři. Snažte se také udržet tyto oblasti v chladu, dokud se nedostanete k veterináři, například tím, že dáte kočce do tlamy studenou vodu. Pokud víte, že je vaše kočka alergická, je nutné  navštívit vetrináře okamžitě.

Prevence

Máte-li kočku, která je alergická na bodnutí hmyzem, požádejte svého veterináře o lék (antihistaminikum ), který můžete v případě nouze rychle podat kočce, aby jí stabilizoval po doby přepravy k veterináři.