Jak kočce prodloužit život? Dáme vám pár tipů!

Animal-1840495 1280Očekávaná délka života koček souvisí z velké části s jejich životními podmínkami. Například venkovní kočky žijí v průměru 10 až 12 let, zatímco kočky žijící pouze uvnitř mají průměrnou délku života 15 až 18 let. Bez ohledu na to, zda máme kočku s přístupem ven nebo ne, se správnou péčí mohou majitelé koček zajistit kočce dlouhý a šťastný život a možná ho dokonce prodloužit o několik let.

Samozřejmě nejde zaručit, že kočky nebudou nikdy nemocné a dosáhnou vysokého věku, a to i za předpokladu, že o ně bude dobře postaráno. Koneckonců, svou roli hrají také genetické predispozice a bohužel se často vyskytují nemoci bez konkrétního důvodu. Ale určitě můžete pomoci přispět k tomu, že vaše kočka bude mít lepší šanci na dlouhý a spokojený život.

Lékařská péče o kočku

Velmi důležitým bodem pro dlouhý život kočky je lékařská péče u veterináře:

1. Pravidelné očkování

Očkování předchází mnoha chorobám a je důležité hlavně pokud máte kočku s přístupem ven. Tam totiž může dojít k přenosu nakažlivých nemoci snadnou cestou. Očkování je dobré zvážit i u kočky žijící v bytových podmínkách, vždy existuje riziko, že si domů přinesete na podrážkách bot nečekané návštěvníky např. v exkrementech. Platnost očkování je vhodné pravidelně kontrolovat.

2. Pravidelné kontroly u veterináře

Pravidelné kontroly u veterináře jsou zásadní zejména u starších koček, mohou včas odhalit skryté nemoci a začít je léčit včas.

Dlouhý život kočky díky správné výživě

Důležitou roli v preventivní péči o kočky hraje také strava. To na jedné straně pomáhá předcházet nemocem z nedostatku správných živin a také přispívá k správné funkci imunitního systému. V zásadě je důležité, aby strava byla přizpůsobena fázi života a zdravotnímu stavu kočky. Měli byste také věnovat pozornost následujícím bodům:

3. Vysoce kvalitní maso v krmivu pro kočky

Kočky jsou masožravci, a proto potřebují ve své stravě vysoce kvalitní bílkovinyK tomu je zvlášť vhodné mokré krmivo. Fráze jako „vedlejší produkty živočišného původu“ na obalu krmiva označují nekvalitní maso. Obsah masa v krmivu pro kočky zdravé kočky by měl být alespoň 70-80 %.

4. Žádné přísady do krmiva pro kočky

Přidaný cukr, konzervační látky a příchutě nemají v krmivu pro kočky co dělat! Kočky tyto látky nepotřebují, naopak jsou nezdravé a kočky ani nedokáží sladkou chuť rozlišit. Cukr je doplňován pouze, aby vytvořil pocit závislosti na krmivu a vytvořil zdání, že krmivo kočkám velice chutná (z pohledu chovatele).

5. Vyvarujte se podváhy a nadváhy

Obezita je často podceňována, protože tlusté kočky připadají mnoha lidem jako „roztomilé“. Ale to může být velmi nebezpečné. Nadváha enormně zvyšuje riziko některých nemocí . Příkladem toho je diabetes mellitus (cukrovka)  a onemocnění kloubů, jako je osteoartritida. Ujistěte se tedy, že vaše kočka má normální váhu.

Také podváha není zdravá, protože oslabuje imunitní systém kočky a vede k nedostatečnému přísunu živin. Pokud má vaše kočka podváhu, vyhledejte veterináře, protože to může být také příznakem onemocnění .

6. Kočka musí dostatečně pít

Kočky mají často tendenci málo pít. Je však důležité, aby kočka konzumovala dostatek vody, protože to může také zabránit nemocem. Například všechna onemocnění močových cest jsou pravděpodobnější, pokud kočka dostatečně nepije.

Pitná fontána může pomoci povzbudit kočky k pití , protože kočky milují tekoucí vodu. Ve vlhkém krmivu je již obsažena spousta vlhkosti, takže pro kočky, které nepijí moc je tento druh krmení lepší než suché granule.

Další preventivní opatření pro kočku

Kromě lékařské a potravinové prevence existují další aspekty, které mohou kočce významně prodloužit život.

7. Zábava a pozornost

I když je známo, že kočky spí většinu dne, stále vyžadují od svého majitele hodně aktivity a pozornosti. To platí zejména pro kočky žijící v bytových podmínkách, ale také pro venkovní kočky.

Kočky chtějí cvičit, chtějí si hrát  a také se chtějí mazlit. Splnění těchto potřeb je zvláště důležité pro duševní a emoční zdraví kočky. Protože to je také zásadní aspekt pro dlouhý a zdravý život koček. Pro fyzickou zdatnost je samozřejmě nezbytné i přiměřená aktivita. Každý den si tedy udělejte čas na hraní se svou kočkou. Kočky naléhavě potřebují příležitost zabavit se v bytě i bez lidí, například škrábáním, možností šplhat a pod.

8. Udělejte svůj dům, balkon a zahradu bezpečným pro kočky

K mnoha nechtěným únikům z domova nebo i smrtelným nehodám dochází z důvodu špatně zajištěného balkónu či terasy. Kočky tak mohou zemřít v důsledku nehody (pád z výšky). Největším nebezpečím je ale bezpochyby silniční provoz. Ale hrozí i nehody v domácnosti v důsledku pádu. Udělejte tedy svůj dům a zahradu bezpečnou pro kočky:

• zajistěte balkon tak, aby kočky nemohly spadnout
  • nenechávejte špičaté nebo ostré předměty v dosahu kočky
  • odstranit jedovaté rostliny
  • Nenechávejte okno ani na větračku, když je kočka bez dozoru

Majitel kočky nemůže ovlivnit nebo zabránit nehodám na silnici. Pokud žijete na rušné silnici, měli byste zvážit, zda svou kočku pustit ven.

9. Kastrace kočky

Kastrace mohou ovlivnit délku života u samců i samic koček. Protože zvířata, která nebyla vykastrována, zejména kočky, jsou často venku a hledají partnera , překonávají dlouhé vzdálenosti. To přirozeně zvyšuje riziko přejetí.

10. Vyvarujte se stresu kočky

Stres může způsobovat celou řadu nemocí a proto je mu třeba se za každou cenu vyhnout. Stres může vzniknout z nepříjemných situací, jako je hluk, ale také z chyb při péči o kočku.

Příkladem toho je podestýlka a kočičí záchod. Pokud je toaleta příliš malá, nečistí se pravidelně, případně je na nevyhovujícím místě nebo je používána i jinými kočkami, způsobuje to u kočky velký stres. Totéž platí pro krmné místo.  Při jednání s kočkami je také důležité vyvarovat se stresových situací: na kočku nikdy nekřičte ani na ni nebuďte násilní. Pokud kočka chce klid a pohodu, respektujte to.

Pokud budete tyto tipy dodržovat a budete se o svou kočku náležitě starat, zvýšíte šance na její dlouhý, zdravý a šťastný život.