Hypertyreóza (zvýšená funkce štítné žlázy)

Stejně tak jako lidem, tak ani kočkám se nemoci nevyhýbají. O těch nejrozšířenějších toho bylo napsáno hodně, ale jsou nemoci, které jsou poměrně časté a až tolik jsme o nich jako laici nemuseli slyšet a přitom mají velice závažný průběh. Jednou z takových nemocí je u koček hypertyróza. Proč byste se měli vědět co je to hypertyreóza a hlavně jak se projevuje? Odpověď je jednoduchá: protože je to v současnosti nejčastější porucha žláz u koček. Vzhledem k tomu, že má hned několik příznaků jako další běžné nemoci (cukrovka, selhání ledvin a dokonce i střevní onemocnění), může být obtížné jí diagnostikovat. Důkladné posouzení ze strany veterinárního lékaře je nezbytné pro správnou diagnózu.

Co je hypertyreóza?
Hypertyreóza je porucha způsobená nadměrnou produkcí hormonu štítné žlázy z důvodu růstu nádoru štítné žlázy. Ačkoli téměř všechny nádory štítné žlázy u koček jsou benigní a zřídka se šíří, onemocnění, které způsobují, může být život ohrožující.

Je to proto, že hormony štítné žlázy se zásadně podílejí na metabolismu těla. Vysoká hladina hormonů štítné žlázy, která se vyskytuje při hypertyreózii koček, má za následek “zrychlený” metabolismus a má negativní účinky na mnoho tělesných systémů. Časem tyto negativní účinky vedou k nejběžnějším projevům hypertyreózy koček.

5 hlavních příznaků hypertyreózy koček:

Úbytek hmotnosti. Úbytek hmotnosti je nejběžnějším znakem hypertyroidních koček a je zaznamenán až u 98 % postižených koček.  I když obvykle tyto kočky jedí dostatečné množství jídla je běžné, že hypertyroidní kočky mají podváhu a vykazují nezdravý vzhled.

Zvýšená chuť k jídluZvýšená chuť k jídlu. Přinejmenším 80 % majitelů hypertyroidních koček hlásí výstřední nebo velmi silnou chuť k jídlu. Dotčené kočky často vyžadují jídlo a i když jedí s chutí a hodně, nadále hubnou.

Zvýšené močení a pití vody. Vysoká hladina hormonů štítné žlázy způsobuje, že ledviny produkují více moči. Majitelé hyperthyroidních koček často zaznamenávají větší množství moči v toaletách. Některé kočky mohou močit i mimo záchod. Dotčené kočky také pijí více, aby kompenzovaly velkou strátu tekutin, ale  i přesto mohou být dehydratované.

Jak poznat, že je kočka dehydrovaná? Hlavními příznaky jsou: snížená eleasticita kůže, zapadlé oči, ztráta chuti k jídlu, skleslost, lapání po dechu, neprokrvené dásně. Naštěstí existuje jednoduchý test, kterým zjistíte jak na tom kočka je. Jemně jí zvedněte kůži na zadní straně krku nebo mezi lopatkami. Pokud nemá vaše kočka výraznou nadváhu nebo není velmi hubená, měla by se její kůže okamžitě vrátit do normální polohy. Pokud se vrací zpátky pomalu, tak je kočka dehydrovaná. Další možností je kontrola dásní, pokud jsou příliš světlé je to také znak dehydratace.

Cat-2596030 1280Zvracení nebo průjem. Přibližně 50 % hyperthyroidních koček trpí zvracením nebo průjmem. Zvracení je často výsledkem rychlého přejídání. Hyperthyroidní kočky také prožívají rychlý pohyb jídla skrze střeva, což může mít za následek průjem anebo zvýšený objem stolice.

Majitelé hyperthyroidních koček často hlásí zvýšenou aktivitu a neklid, stejně jako nadměrnou vokalizaci. Některé postižené kočky mohou mít tendenci k agresi a vykazovat nepředvídatelné nebo neobvyklé chování. Jedná se o nejčastější známky typické hypertyreózy koček, nicméně malé procento hypertyroidních koček nemusí vykazovat žádné zjevné příznaky onemocnění. Naštěstí vyšetření veterinářem tuto velice častou hormonální poruchu odhalí dříve než tomu bylo v minulosti.

Pár faktů na závěr: Tato nemoc se vyskytuje se u 0,9% všech koček a u 6% starších koček. Nemoc se u koček projevuje nejčastěji ve věku 7 – 12 let. Onemocnění postihuje v 70-90% oba laloky štítné žlázy, u 10-30% pacientů bývá postižen pouze jeden lalok.

V případě, že u své kočky pozorujete uvedené příznaky je nezbytné, aby jste jí nechali vyšetřit u vašeho veterinárního lékaře, který stanoví přesnou diagnózu. Uvedené příznaky totiž kočky vykazují i při dalších závažných onemocněních.

Zdroj: http://www.vetstreet.com, http://www.cymedica.com