Jak poznat, že je vaše kočka nemocná

Někdy může být poměrně náročné poznat, zda vaše kočka trpí jenom přechodným nechutenstvím, nebo zda je opravdu nemocná. Každý majitel kočky to zná, kočky občas umí být velice vybíravé a někdy se může stát, že i krmivo, které jim dlouhodobě chutnalo, jim najednou chutnat přestane. Ale nechutenství může mít i vážné příčiny, protože úplná ztráta chuti k jídlu často naznačuje nějaké závažnější onemocnění.

Smutná kočička

Žádná chuť k jídlu

Pokud zrovna zkoušíte kočce nabídnout nový typ krmení a ona na něj nereaguje úplně s nadšením, tak to ještě není důvod k obavám. I kvalitní krmivo nakoupené v nejlepším úmyslu, nemusí u vaší kočky okamžitě zaznamenat velký úspěch. Sama to aktuálně právě zažívám se svou kočkou, které jsem koupila kvalitní krmení s vysokým podílem masa a kočka jej jenom očichala, otřásla packou (což dělá vždy, když se jí obsah misky nelíbí) a odešla pryč. Krmení jsem jí tam nechala pár hodin, ale ani poté o něj neprojevila nejmenší zájem a vyžadovala své oblíbené krmení. Kočky mají vytříbené chutě a na nové krmivo si potřebují zvyknout. Také krátkodobě snížená chuť k jídlu například v čase mrouskání se může objevit (obvykle to trvá 1 den, kdy kočka žere méně).

Ztráta chuti k jídlu však může naznačovat i požití cizího tělesa nebo trvalé zácpy. V takovém případě se může objevit střevní obstrukce a kočka musí okamžitě jít k veterináři.

Úbytek hmotnosti může znamenat závažné onemocnění

Neplánovaná ztráta hmotnosti je vždy varovným signálem. Skutečnost, že velmi staré kočky hubnou je bežný fakt, ale u mladých koček může jít o závažné onemocnění jako je například rakovina. Rakovina zpotřebovává hodně energie zvířete, proto jí lze poznat právě podle snížené hmotnosti zvířete. Možnost jejího vyléčení je vyšší, pokud je diagnostikována brzo. I zde je proto nejdůležitější rychlá návštěva veterinárního lékaře. Dokonce i kočičí nemoci jako je FIP, leukóza (FeLV) a diabetes se mohou projevovat ztrátou hmotnosti.

Průjem a zvracení nejsou u kočky normální! Kočka sice může občas pociťovat potřeby vyvrátit obsah žaludku, aby se zbavila například nežádoucích chlupů v zažívacím traktu, ale častější zvracení by mělo být varovným signálem.

Smutná kočička

Zhoršené dýchání

Kočky mohou stejně tak jako lidi prochladnout. Pak se mohou potýkat s typickými příznaky, jako je rýma nebo tlak na plicích. Možná vás překvapí, že nemocný človek by se měl snažit nekašlat na svou kočku, protože některé viry a bakterie, které infikují lidi mohou stejně tak infikovat i kočku. Stejně jako u lidí může mít u koček nedoléčená chřipka negativní účinek a vést k oslabení srdce. Pak je bohužel potřeba trvale podávat léky.

Pokud má kočka rýmu nebo kašel, slyšitelný dech, či zvýšenou tepotu (normální teplota u koček je mezi 37,5 – 39 °C) pak je rychlá návštěva veterináře nevyhnutelná.

Víte co je to Halitóza?

Zápach z tlamy (halitóza) může znamenat problémy se zuby, ale také žaludkem, ledvinami nebo diabetes. Bolest zubů je pro kočku také velice nepříjemná a bolestivá a proto je pravidelné odstraňování zubního kamene důležitou součástí péče o zvíře. Problémy se zuby se typicky projevují tím, že kočka nechce žrát granule.

Když se nádherná srst stane slaměnou a rozcuchanou

Srst může taky dobře odrážet zdravotní stav kočky. Pozorujete-li změny na kůži nebo srsti může to být znakem napadení parazity. Některé kočky, které trpí bolestí se již nedokáží řádně očistit a zanedbávají každodenní péči o srst. Za této situace, čistotná kočka samozřejmě trpí extrémně, protože každodenní péče o srst je pro ní běžnou záležitostí. I v tomto případě je důležité navštívit veterináře a objasnit možné příčiny.

Závěr: kdo zná svou kočku, ten dokáže dobře odhadnout, kdy není v pořádku. Pokud tedy máte podezření, že by mohla být vaše  kočka nemocná, tak raději vyhledejte lékaře co nejdříve, než by se problém mohl stát chronickým nebo neléčitelným.