Virus kočičí panleukopenie (FPV)

Parvoviróza  (také známá jako kočičí mor nebo panleukopenie) je vysoce infekční a nebezpečné onemocnění, které je pro kočky smrtelné, pokud se neléčí. Velice nebezpečné je hlavně u mladých koček. Nemocí se však mohou nakazit i starší zvířata. Zde se dozvíte, jak tuto nemoc u své kočky poznat , jak ji chránit a zda je kočičí nemoc přenosná i na člověka.

Jak se nemoc projevuje?

Virus zvaný parvovirus (parvus = malý) poškozuje střevní sliznici a vede tak k těžkým průjmům. Kočka může být kvůli průjmu natolik dehydratovaná, že jí hrozí smrt! K tomuto stavu může dojít během několika dnů a dokonce i hodin, proto se nevyplácí toto onemocnění podceňovat.

Kromě toho patogen parvoviru migruje do široké škály orgánů a tkání v těle kočky. Má devastující účinek na kostní dřeň a tzv. lymfatické tkáně. Zde vznikají bílé krvinky (leukocyty) , které jsou odpovědné za vlastní obranyschopnost těla. Parvovirus ničí tyto obranné buňky. Výsledkem je panleukopenie – absolutní nedostatek tělu vlastních obranných látek v krvi.

Pokud kočka trpí panleukopenií, je bezbranná vůči jiným patogenům. Navíc může snadno dojít k tzv. sekundárním infekcím.

I když kočka přežije onemocnějí parvovirem, může zemřít na jinou nemoc, protože její tělo se již nedokáže chránit před patogeny.

Parvoviróza a je doprovázeno panleukopenií. Parvovirus u koček poznáte podle následujících příznaků:

• kočka nejí
  • je apatická
  • má horečka
  • těžký, náhlý průjem
  • zvracení
  • krev ve výkalech

V extrémně vzácných případech kočičí mor zabíjí dříve, než má kočka průjem. Panleukopenie znamená, že kočičí organismus se již nedokáže bránit choroboplodným zárodkům a patogenům – i když kočka parvovirus přežije, může zemřít na jinou nemoc.

Pokud si všimnete těchto příznaků u své kočky, je třeba ji okamžitě vzít k veterináři!

Co můžete dělat s nemocí koček?

Nemocné kočky je nutné léčit symptomaticky – to znamená, že se neléčí jako první samotný parvovirus , ale příznaky onemocnění. Na prvním místě je zde přísun tekutých a minerálních solí k zabránění dehydratace a podpoře krevního oběhu kočky.

Nejúčinnějším způsobem, jak toho dosáhnout, je infuze u veterináře. Oslabené kočky by měly být také uměle krmeny pomocí IV, aby se zabránilo nedostatku živin. Ve velmi těžkých případech (pokud je to možné) by měla být nahrazena krevní plazma nebo by měla být provedena krevní transfuze.

V případě parvovirózy nebo panleukopenie u kočky je třeba rychle zasáhnout, aby kočka nemoc přežila!

Panleukopenie , která doprovází parvovirózu, způsobuje, že kočičí tělo je extrémně zranitelné vůči dalším nemocem. Proto jsou kočky trpící parvovirózou chráněny proti bakteriálním infekcím širokospektrým antibiotikem. Dnes totiž neexistují žádné léky přímo proti parvoviru. Existuje však antiparvovirové sérum, které může pomoci v boji s virem. V některých případech se také osvědčilo použití interferonu.

Ve fázi rekonvalescence se doporučuje lehce stravitelná strava bohatá na vitamíny a energii. Veterinář může použít doplněk vitamínu B na podporu kočky. Jakmile zvířata přežijí parvovirózu, měla by být udržována v teple.

Hygienická pravidla pro kočky s onemocněním koček

Kočky trpící psinkou nebo parvovirózou by měly být drženy v karanténě a za přísných hygienických opatření. To znamená, že ruce, oděv a veškeré náčiní, které mohlo přijít do kontaktu s parvoviry, by měly být v blízkosti nemocných zvířat důkladně vyčištěny a dezinfikovány.

Jak mohu chránit svou kočku před nemocí koček?

Rozhodně můžete a měli byste nechat svou kočku očkovat proti parvoviróze. Pro základní imunizaci proti nemoci koček jsou minimem minimálně dvě vakcinace s odstupem maximálně čtyř týdnů a jedna vakcinace v následujícím roce.

Některým koťatům mohou v krvi kolovat mateřské protilátky. Ale pokud kočky žijí venku nebo ve větší skupině, tak se doporučují tři až čtyři očkování ve stejném časovém intervalu.

Po roce by mělo být očkování obnoveno. Po této základní imunizaci veterinář rozhodne, kdy by měla být vaše kočka očkována proti parvoviróze . Veterinář to podmiňuje dvěma věcmi:

• použitá vakcína
  • riziko životních podmínek kočky
Vzhledem k tomu, že se parvovirus může dostat do domácnosti prostřednictvím oblečení a obuvi, musí být i domácí kočky pravidelně a pečlivě očkovány proti kočičí nemoci.

Očkování proti parvoviróze: Rada pro mladé kočky

V prvních hodinách života koťata absorbují mateřské protilátky speciálním mlékem nazývaným kolostrum. Tyto protilátky chrání mladé před parvovirovou infekcí, pokud byla jejich matka proti ní očkována.

Jak koťata stárnou, mateřské protilátky ztrácejí svůj ochranný účinek, ale stále interferují s tvorbou vlastních protilátek vakcíny. Tato nebezpečná fáze, kdy se snižuje ochrana matky před infekcí, ale ještě nefunguje tvorba vlastních ochranných látek, se nazývá imunologická mezera. Vyskytuje se individuálně velmi odlišně mezi 6. a 12. týdnem života.

Očkování proti parvoviróze: V těchto případech nefunguje

Jsou možné takzvané průlomové vakcinace (kočky se nakazí parvovirózou navzdory očkování). I když bylo očkování provedeno profesionálně a pečlivě, kočka může onemocnět kočičím morem. Neexistuje žádná vakcína, která by byla 100% spolehlivá proti nemoci koček.

• Může to být způsobeno špatnou vakcínou ?
    Ne, všechny vakcíny (včetně těch pro vaši kočku) jsou velmi přísně kontrolovány. Než vakcína přijde na trh, pečlivě se kontroluje nejen její účinnost, ale i bezpečnost.
  • Může za to imunita kočky?
    Ano, u mnoha mladých koček imunitní systém nereaguje na vakcinaci proti kočičím chorobám tak, jak by si přál. Často mají ještě v krvi mateřské protilátky, které brání tvorbě endogenních protilátek (imunologická mezera).
  • Může to být proto, že moje kočka byla nemocná, když byla očkována?
    Ano, poškozený nebo přetížený imunitní systém po očkování netvoří žádné protilátky – očkovat se proto smí pouze zcela zdravá, dobře živená a pokud možno bez parazitů.
  • Může to být způsobeno léky, které moje kočka užívá?
    Ano, některé léky potlačují imunitní systém a tím i žádoucí reakci po očkování.

Na vině mohou být i dědičné nebo v děložní imunitní nedostatečnosti, pokud očkování proti nemoci koček není účinné. Vaše kočka je chráněna proti kočičí nemoci pouze tehdy, pokud byla důkladně imunizována a očkování je pravidelně obnovováno.

Jak se kočičí nemoc přenáší?

Ne každá kočka, která je nositelem parvovirózy touto nemocí také onemocní. Tyto kočky však vylučují virus také všemi tělesnými tekutinami (zejména trusem). Ostatní kočky pak většinou požívají vysoce nakažlivý parvovirus slinami – například při vzájemném jedení, pití a česání.

Parvovirus si můžete přinést domů i na botách. Kočka může virus nachytat čicháním a okusováním bot.

I v profesionálně dezinfikovaných místnostech se v minulosti opakovaně vyskytovaly infekce parvovirem. Ve svých pokynech z července 2006 Evropský poradní výbor pro kočičí choroby (ABCD) doporučuje, aby do domácností s výskytem parvoviru v minulosti byly přijímány pouze plně očkované kočky.

Může se kočičí nemoc přenést na člověka?

Onemocnění koček nelze přenést na člověka.  Přesto, pokud jste byli v kontaktu s kočkou trpící parvovirózou, musíte dodržovat uvedená hygienická pravidla. Zabráníte tak dalšímu šíření nemoci a nakažení dalších zvířat.

Parvovirus se mohou přenášet i tato zvířata:

• psi
  • mývalové
  • norci

Základní imunizace proti nemoci a určitá hygienická pravidla při zacházení s nakaženými kočkami jsou proto velmi důležité.

Zdroj: geliebtekatze.de